VERSLAG: Robin de Vries
Kendrick Lamar - Ziggo Dome
De enorme grijns wanneer hij voor het laatst onder het podium wegzakt vertelde eigenlijk alles. Kendrick Lamar, geadoreerd door zeventien duizend man heeft een parel van een avond gecreëerd.
De laatste keer dat ondergetekende K.Dot live zag was in 2011 op Appelsap in het Oosterpark. Een setting die in schril contrast staat met wat er op 7 & 8 oktober in de Ziggo Dome gebeurt. Section.80 was nauwelijks uit, maar iedereen die daar aanwezig was zal er nog altijd aan terug denken als het moment dat we ontdekte dat Lamar de wereld zou veroveren.
Vier albums, veertien Grammy's, en een Pulitzer later ziet de wereld er compleet anders uit.
Nu krijgen we een avond waar vrijwel elke stap tot in de puntjes geregisseerd is, vanaf de eerste noten van 'Savior', tot het moment dat de cirkel vol is en 'Savior' eindelijk meer dan die eerste paar noten krijgt.
Hij laveert over het podium als een combinatie tussen een balletdanser en een marionet, maar heeft constant de volledige controle.
Want tussen de eerste en laatste noten van 'Savior' krijgen we een greep uit zijn ondertussen, zacht gezegd, imposante oeuvre. Hij zorgt er constant voor dat we geen moment uit het oog verliezen dat dit de tour voor Mr. Morale & The Big Steppers is, maar de fan uit 2011 wordt al snel op z'n wenken bediend met 'Backseat Freestyle'.
Maar niet voordat we mogen ontdekken wat één van de meest invloedrijke muzikanten van het moment verstaat onder een toer die hem heel Europa door stuurt. Dansers en danseressen die het enorme podium dat zich tot diep in de zaal uitstrekt betreden, worden begeleidt door Kendrick achter een piano, die de intensiteit langzaam opbouwt in 'United in Grief', om al snel naar voren te komen en de nu al springende menigte te geven wat ze willen.
Het eerste vuurwerk (letterlijk) kregen bij het nog altijd kakelverse 'N95'. De clip herhaalt regelmatig dat This Shit Hard, en live wordt dat knetterend duidelijk gemaakt.
Alles waar Lamar in uitblinkt komt tot uiting op deze avond. Zijn abstracte creativiteit, zij het in woord of daad, het weet zijn plek te vinden in een show die "Creatieve vrijheid" schreeuwt. Want waarom zou je niet een buikspreekpop op je arm nemen om het rappen voor zijn rekening te laten. En natuurlijk vraag je Helen Mirren of ze de begeleidende voice over van de avond wil zijn. Of voor je begint aan nog zo'n cruciaal onderdeel van je discografie, 'Alright', (het lijflied van de Black Lives Matter beweging in Amerika) eerst een quarantaine kist laten zakken waar vier man in hazmat suits een Covid test bij je afnemen. Om vervolgens in diezelfde kist op te stijgen, chemisch gereinigd te worden, langzaam naar beneden te zakken en 'Family Ties' met Baby Keem in te zetten.
Zelden werd een hiphop show zo snaar strak in elkaar gezet als wat Kendrick Lamar voor elkaar heeft gekregen. Het deed mij denken aan wat Jay-Z en Kanye West voor elkaar kregen tijdens hun legendarische Watch The Throne toer. Maar dan met de charme en eerlijkheid van bijvoorbeeld Stromae. Want we kregen de absolute nekkenbrekers als 'DNA', 'Humble' en 'King Kunta', waar de moshpit zo'n beetje de hele zaal door ging, maar werden net zo hard naar achteren geblazen wanneer Kendrick de luisteraars dichter naar zich toe trok met zijn meer zwaarmoedige nummers en even rustig plaats neemt in een stoel om 'Father Time' ten gehore te brengen.'
Er was slechts één moment te bespeuren dat de regie even los gelaten werd, wanneer Kendrick op het voorste van de drie podia doodstil staat, het publiek minutenlang zijn naam roept, steeds harder, hij het allemaal roerloos in zich opneemt, en hij uiteindelijk even een moment neemt om heel voorzichtig terug te klappen. Om dan 'LOVE' in te zetten, één van de stoerste liefdesliedjes die ik ken.
De spanningsboog werd strak getrokken om weer los te laten en vervolgens weer in de fik te zetten. De kickoff van zijn Europese toer was er eentje om de vingers bij af te likken, en we mogen best een beetje trots zijn dat hij Amsterdam daar voor koos.
Enjoy, rest of Europe. You are in for a treat.
BACKSTREET BOYS - 09/10 - ZIGGO DOMEHet was gezellig druk in de uitverkochte Ziggo Dome toen de Backstreet Boys...
NAVARONE - 07/10 - BURGERWEESHUIS Navarone is een geoliede rock machine die live op zijn best is. De nieuwe...