VERSLAG: Atmosphere - 21/06 - Tolhuistuin

VERSLAG: Robin de Vries

Atmosphere brengt dad-rap naar Tolhuistuin

Op 21 juni 2024 stond een absolute legende uit de underground Hiphop scene in de Tolhuistuin in Amsterdam, en Podiuminfo sloot graag aan in de rij om even in gesprek te gaan met Slug, parttime rapper, parttime ontvangstcomité.

Want daar beginnen we de avond mee. Halverwege de gang naar de clubzaal vragen we ons een beetje af waar het wachten op is, maar dan zien we bij de deur opeens een bekend gezicht. Daar staat vader, rapper, platenbaas en Minneapolis legende Slug in totale ontspanning te kletsen met zijn gasten. En daar vinden we ook meteen het begin van de rode draad van de avond. De man die samen met producer Ant al bijna dertig jaar vooraan loopt in de ondergrondse Hiphop, met dertien albums in de tas, en even zo veel projecten daarnaast, heeft vooral zin om eens even goed in gesprek te gaan met z’n toehoorders.

Voor hij daar echt mee aan de slag mag, is Keenan Mundane uitgenodigd om de avond af te trappen. En met de invloeden, kwaliteit en energie die Mundane meeneemt, had hij ondergetekende er van overtuigd dat de mannen van Atmosphere een nieuwe stalmaat van Rhymesayers Recordings hadden meegenomen. Pas tegen het einde van een show die hij helemaal alleen afwerkte, laverend tussen de microfoon en de sampler, vertelde hij ons dat hij Nederlands is. Een leuke verrassing, want de Aesop Rock en MF Doom invloeden, met hier en daar een vleugje Drum ’n Bass, komen uit een hoek van Hiphop die je weinig hoort in Nederland, laat staan met deze kwaliteit. Absoluut eentje om in de smiezen te houden.

Na een snaar strak halfuur is het tijd voor dat collectief uit Minnesota. Keenan heeft de zaal aardig gevuld, rond kwart voor negen staat het serieus vol in de Tolhuistuin. En hoewel de dertigplusser goed vertegenwoordigd is (‘I see some old people here! It’s okay, I’m one of you’ – Slug), valt het ook absoluut op dat er toch een behoorlijk aantal begin twintigers te vinden is.
Atmosphere piekte qua populariteit in de jaren nul. Met “God Loves Ugly” uit 2002, “You Can’t Imagine How Much Fun We’re Having” uit 2005 en “When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold” uit 2008 als mijn persoonlijk favoriete albums in die tijd. En de fan van weleer wordt redelijk op zijn wenken bediend. Hoewel we beginnen met recenter werk, is de openingstrack van de avond ondertussen ook alweer 10 jaar oud. Met “Arthur’s Song”, “Okay” en “Puppets” worden we rustig aan welkom geheten, en valt het ook meteen op dat Slug qua raps absoluut niet op zichzelf aangewezen is vanavond. Want op vrijwel elk nummer wordt hij bijgestaan door zijn publiek, en staat hij zelfs een paar keer verwonderd rond te kijken wanneer we weer een nummer mee rappen. ‘You even know this one?!’

Het is duidelijk dat ze weliswaar een kleinere fanbase hebben, desondanks heeft Atmosphere een toegewijd publiek gevonden in Amsterdam-Noord. En zoals benoemt gaat hij daar ook graag mee in gesprek. Of het nu gaat om flauwe dad-jokes, hoe grote corporaties omgaan met de massa, of hoeveel het staat bij Frankrijk – Nederland (‘Ant, can you explain to me what nil-nil means?’). Zeker in de eerste helft van zijn optreden neemt hij tussen de nummers door ruim de tijd om z’n gedachten uiteen te zetten. Niet elke grap land exact waar hij ze wil hebben, maar het verhaal over tatoeages van z’n grootste fans, of het besef dat zijn nummers niet alleen onderdeel van zijn verhaal, maar net zo goed van ons als luisteraar; ze maken duidelijk dat hij zich op z’n gemak voelt in deze setting.

En in die setting komen vrijwel alle favorieten voorbij. Het emotionele “Yesterday”, het dertig jaar oude “God’s Bathroom Floor” en een contractueel verplichte freestyle die van Slug een zesje krijgt ‘out of five!’ Uiteraard hebben “GodLovesUgly” en “Smart went crazy” een plek op de setlist gekregen, en als afsluiter mogen we los op “Trying to find a balance”. Één van de beste verhalenvertellers van de Hiphop heeft ons een dijk van een avond voorgeschoteld, zonder toegift (‘F*ck an Encore!’), maar wel met een stel uitstekende Bonus Features.

STEF BOS - BLOUDRUK - 20/06 - PHIL.Bloudruk, de nieuwe voorstelling van Stef Bos, is een meeslepend...

LARA ESTERUELAS - 18/06 - PARADISO Lara Esteruelas, een jonge Amsterdamse singer-songwriter, zingt en schrijft...