VERSLAG: Ben Howard - 29/06 - Concertgebouw De Vereeniging

VERSLAG: Marleen de Roo

Ben Howard - 29/06 - Concertgebouw De Vereeniging

Een regenachtige, duistere zaterdagavond in Nijmegen. Een prima setting voor een intieme show van singer-songwriter Ben Howard.

Het is 2022, de Engelse Ben Howard werkt aan zijn 5e studioalbum Is it?. Hier komt abrupt een einde aan als hij in een korte periode 2 TIA’s krijgt, in de volksmond ook wel miniberoertes genoemd. Zijn geheugen en spraak kregen een flinke klap te verduren. Iets wat voor iedereen, maar helemaal voor een songwriter, vreselijk is. Maar gelukkig knapte Ben op en door het schrijven van nummers voor dit laatste album, kon hij ook zijn ervaring en verwerking kwijt. Zoals in het openingsnummer op het album ‘Couldn’t Make It Up’, waar Ben zingt: “What's with the face. With the half mast frown?”

Maar dat nummer speelt hij vanavond in Nijmegen niet. Ben is een artiest dat zich regelmatig even terugtrekt in stilte. Optredens zijn dan ook schaars, wat deze avond extra speciaal maakt. Hij heeft in Nijmegen al vaker opgetreden. Lang voordat hij doorbrak met het bekende ‘Keep Your Head Up’ stond hij al tweemaal in de Gelderse stad in 2010. Vanavond staat hij in De Vereeniging, een prachtig klassiek concertgebouw midden in de stad.

Helaas betekent een prachtige zaal, niet per se goed geluid. Ben is niet altijd goed te verstaan boven het geluid en de galm uit. En dat is lastig, want vanavond staat hij met een vrij rustige setlist op het podium. Hij speelt vooral songs van zijn laatste album, zoals ‘Richmond Avenue’ en ‘Life in the Time’, songs met prachtige elektronische klanken en daarbij passende dromerige visuals.

In tegenstelling tot het vorige album Collections from the Whiteout , heeft Is It? meer toegankelijke songs voor de fans die hem vooral van zijn debuutalbum Every Kingdom kennen. Maar Ben is natuurlijk meer dan de hits van het eerste albums. Hij blijft ontwikkelen, zoekt een weg tussen verschillende genres en haalt overal inspiratie vandaan. Het enige dat blijft, ook vanavond op het podium, is zijn bijzondere gitaarspel.

Toch lijkt niet iedereen onder de indruk. Tijdens songs van zijn nog wat onbekendere laatste album, wordt er veel gepraat. Alsof Ben als achtergrondmuziek dient voor de gesprekken. Maar voor de fans van Bens muzikale talent, is er veel te beleven. Bijzondere teksten, mooie zang en vooral het muzikaal talent van Ben en zijn bandleden. En ook bijzonder: Ben pakt regelmatig de microfoon om het publiek toe te spreken, vrolijke boodschappen met een glimlach. Hij is op zijn plek, voelt zich thuis.

Met bekendere songs zoals ‘Small Things’ en ‘I Forget Where We Were’, weet hij weer de aandacht te trekken van het publiek dat een vrolijke buurjongen verwacht, in plaats van een gekweld artiest. Een introvert die zich uitspreekt. Een zanger met poëtische teksten die raken. Een prachtig, intiem en donker concert, waar dat slechte geluid eigenlijk best bij past. Het maakt hem nog bescheidener dan hij al is. Heel passend op de regenachtige avond.

LOYLE CARNER - 02/07 - 013Tijdens zijn summer tour gaf Loyle Carner ook een clubshow in een uitverkocht...

RAYMOND VAN HET GROENEWOUD TUINCONCERT - 40 JAAR! -... De tweede dag van Raymond van het Groenewoud in Nederland met een compleet...