VERSLAG: Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena

Podiuminfo was aanwezig bij Taylor Swift in Johan Cruijff ArenA voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 3 foto's.

Bekijk de Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena

Taylor Swift is zonder twijfel de grootste popster van het moment. Haar Eras tournee, al bezig sinds medio 2023, breekt record na record. De invloed en uitstraling van Taylor Swift is zo groot dat steden, landen en stadions graag betalen om haar te mogen ontvangen. Uit onderzoek naar het zogenaamde Swiftonomics (de economische invloed van Taylor Swift) blijkt dat het de lokale economie een flinke boost geeft en er zelfs voor zorgt dat de inflatie van een heel land een stukje oploopt.

Amsterdam mag dus in zijn handen knijpen dat Swift drie concerten geeft in de Johan Cruijff Arena. Al vroeg staan de pleinen rond het station vol met meiden die hun enthousiasme over wat er vanavond gaat gebeuren niet kunnen verbergen. Hoewel de Taylor Swift fans van over de hele wereld komen (we horen veel Engelse en Amerikaanse accenten) is de verbroedering groot. Swifties zijn een hechte groep met codes, gebruiken en veel glitters. In de rijen worden vriendschapsbandjes uitgewisseld en is de sfeer opperbest.

Paramore mag vanavond het publiek opwarmen en dat is natuurlijk niet het minste voorprogramma. Zelf verkopen ze met gemak een Afas Live uit en ook vanavond laat Paramore zien waarom het een geliefde band is. Met energie en overtuiging brengen ze hun poppunk-tunes. Dat ze de grote schermen en catwalk mogen gebruiken, die eigenlijk voor Taylor Swift zijn neergezet, helpt hier natuurlijk enorm bij.

Dan de pop-koningin zelf. Nadat een aantal dansers met enorme omhoog staande parachute-stof waaiers over het podium paraderen, komt Taylor Swift aan het einde van de catwalk omhoog uit het podium voor ‘Miss Americana & the Heartbreak Prince’. Het gegil van de Swifties is oorverdovend en elk woord wordt vanaf het begin uit volle borst meegezongen. De Eras tournee is al meer dan een jaar bezig en staat integraal op Disney Plus. Echte fans zijn dus ultiem voorbereid en weten precies wat er vanavond gaat gebeuren. Juist de kleine afwijkingen van het script of de net andere kledingkeuze zorgen voor de momenten waarover nagepraat wordt. Dit maakt het bijwonen van een van de Eras shows uniek.

Mooi onderdeel van de show zijn de lampjes die bij binnenkomst zijn uitgedeeld en om de polsen van alle 60.000 bezoekers van dit concert aan en uit knipperen. In het Nederlands spreekt ze haar publiek toe: “Welkom bij de Eras tour, leuk om jullie allemaal te zien”. Taylor legt uit dat ze met deze tournee het publiek meeneemt langs de albums (eras) die ze tot nu toe gemaakt heeft. Ze heeft het concept bedacht om ook haar oude werk en albums waarmee ze niet overal mee op tour is geweest te kunnen spelen. Het resultaat is een meer dan 3 uur durende, tot in de puntjes verzorgde show, die langs alle tijdperken in het oevre van de superster lopen. Elk tijdperk heeft een eigen outfit, sfeer en vibe. We gaan vanavond dus van countrypop, haar grote mainstream pophits tot folkpop en haar recente uitstap naar synthpop op ‘*The Tortured Poets Department’*.

Het is bijna niet te geloven hoe strak de show in elkaar zit en hoe lang ze hiermee de aandacht weet vast te houden. Het Amsterdamse publiek kijkt meer dan drie uur lang naar een perfect uitgevoerde live videoclip. Ja, de tickets waren niet goedkoop, maar deze show is echt van de buitencategorie. Taylor Swift is vanavond popster, Disney prinses en ongeevenaard icoon. Er kan niet anders dan heel hard geklapt en gegild worden voor zo’n krachttour.

FOTOGRAFIE:

foto Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena  foto Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena  foto Taylor Swift - 05/07 - Johan Cruijff Arena

ZZ TOP - THE ELEVATION TOUR - 08/07 - AFAS LIVEDe Amerikaanse rock band ZZ top was terug in de AFAS Live met The Elevation...