VERSLAG: Justin Timberlake - 15/8 - Ziggo Dome

VERSLAG: Marleen de Roo

Justin Timberlake - 15/8 - Ziggo Dome

Is Justin Timberlake nog steeds de ‘Prince of Pop’? Hij kwam het afgelopen jaar meer dan eens vervelend in het nieuws en zijn laatste album Everything I Thought It Was was geen groot succes. Maar als de 43-jarige Amerikaan het podium in de Ziggo Dome betreedt, weet iedereen meteen het antwoord: Ja.

Maar liefst 3 avonden speelt Justin Timberlake, ook wel JT, in de hoofdstad. Want ondanks de negatieve berichten, de fans blijven wel komen. Wat wil je ook. Al ruim 30 jaar is Justin Timberlake actief in entertainment. Hij brak door met de boyband *NSYNC, maar zijn werk kreeg pas echt de nodige erkenning en prijzen, toen hij solo ging. Zijn eerste solosong ‘Like I Love You’ is ook alweer bijna 22 jaar oud. Met 6 studioalbums en in totaal 51 singles (ook als feature van andere artiesten) weet hij met gemak 2 uur te vullen.

Justin staat vanavond niet alleen op het podium, nee, het is JT + the Tennessee Kids. The Tennessee Kids is niet alleen de bijnaam voor zijn fans, maar ook voor de geweldige band die hij meebrengt. Bestaande uit geweldige muzikanten, achtergrondzangers en een aantal topdansers, zij maken de show compleet.

En wat voor een show. Na de openingsong ‘No Angels’, gaat Justin al snel over op een reeks oudere hits, bestaande uit ‘LoveStoned’, ‘Like I Love You’ en ‘My Love’. Maar ook van zijn laatste album Everything I Thought It Was speelt hij veel nummers zoals ‘Technicolor’, ‘Sanctified’, ‘Infinity Sex’ en natuurlijk de single ‘Selfish’, die hij zelfs akoestisch speelt.

Timberlake is inmiddels 43 jaar en kan het nog allemaal vanavond: zingen, dansen en entertainen. Zijn stem is ijzersterk, zeker tijdens de akoestische songs hoor je dat Justin echt zangtalent heeft. Af en toe nemen de achtergrondzangers het over, zodat hij de focus heeft op de danspasjes. Want dansen kan Justin ook nog steeds. De geweldige danscrew zet een topshow neer en Justin danst regelmatig mee. Hij is de *NSYNC tijd nog niet vergeten.

Tijdens de a capella start van ‘My Love’ zien we waarom Justin zo blij is met de andere mensen op het podium. De solo’s van Justin, zangeres RaVaughn en zanger Jaden B Gray overtuigen iedereen. De bezoekers juichen en applaudisseren enthousiast.

Justin neemt ook de tijd om contact te leggen met het publiek. Hij geeft mensen een hand, leest spandoeken en posters voor en heeft een lief gesprek met een jong meisje dat een armbandje voor hem heeft gemaakt. Die hij uiteraard meteen draagt. Hij spreekt ook even met de vader, als vader tot vader: “Je weet dat er veel vulgair taalgebruik in mijn liedjes zit he?” Iedereen lacht.

Maar naast alle hits, de geweldige band, de bijzondere danspasjes en de leuke interacties, is er dan nog wat te klagen? Misschien dat het geluid op de B-stage minder is. Of dat de songs van het laatste album soms de vaart wat uit de set halen.

Maar verder vooral hoogtepunten, zo ook de visuals. De kantelende panelen geven licht, maar tonen ook gave visuals van woestijnen, musea en een wolkbreuk tijdens ‘Cry me a River’. Maar het meest bijzondere is de blok in het midden van het podium. Het beweegt mee in de set. Soms staat het vlak achter de zanger, soms hangt het boven de dansers, het toont visuals van een Justin in een andere setting. Tijdens de afsluiter ‘Mirrors’ klimt Justin zelfs boven op het blok om vervolgens hoog boven het publiek te hangen.

Ja, misschien staat Justin ook gewoon boven velen. De show bestaat uit 24, bijna allemaal, hits. Ook 'What Goes Around... Comes Around', 'CAN'T STOP THE FEELING!', 'Rock Your Body' en 'SexyBack' klinken luid uit de speakers. Het is waar dat zijn laatste album wat onderdoet aan het oudere werk. Het is waar dat de verhalen die we de laatste maanden lezen niet zijn beste kant tonen. Maar op het podium, zoals vanavond in Ziggo Dome, daar is Justin prins, koning, popster.

CORINNE BAILEY RAE - 19/08 - OPENLUCHT THEATER...Het was een muzikaal gevarieerde avond in het Amsterdamse Bostheater met...

1914 / NAKKEKNAEKKER - 21/08 - PATRONAAT De Haarlemse Patronaat verwelkomt vanavond een band die aan een flinke opmars...