VERSLAG: Adele - 24/08 - Messe München

Podiuminfo was aanwezig bij Adele in Messe München voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

Bekijk de Adele - 24/08 - Messe München foto's

VERSLAG: Paul van Haeff

Adele - 24/08 - Messe München

Adele geeft in 2024 tien concerten in Messe München in een speciaal voor haar gebouwde arena. Podiuminfo is er een van de avonden bij!

Wat een muziekzomer. Na de Simple Minds, Van Morrison, White Lies, Pinkpop, Bruce Springsteen, Royal Park Live met o.a. Tom Jones, Colplay in Düsseldorf wordt dit memorabele rijtje afgesloten met Adele in München.

Allereerst de omgeving. Op het beursterrein van München is een ware concert arena gebouwd voor 10 concerten van Adele waar iedere avond 80.000 mensen zijn. Na een kleine 2000 concerten dacht ik wel alles gezien te hebben maar dit is weer “the next level”. Ik dacht dat het Coldplay was qua beleving maar hoe hier in München alles verzorgd is en aangekleed (alles in het zwart) ziet er fantastisch uit. Een heel dorp met allemaal eet en drink stands maar ook een reuzerad en een karaokebar en een 2e podium waar voorafgaand aan het concert ook optredens zijn. Je wordt van A tot Z vermaakt en het entertainment gehalte is hoog. Ook alles om the venue heen tot aan het parkeren is perfect geregeld. Dan het podium zelf: 200 meter breed met de grootste videoschermen van een ongekende kwaliteit. Voor het concert kunnen bezoekers middels een QR-code hun foto of filmpje op het scherm krijgen. Een podium waar de muzikanten individueel naar voren en achteren kunnen schuiven. Muzikanten die er zijn om Adele te dienen want zij moet schitteren.

Adele stelt haar band ook niet voor tijdens het concert en ook geen enkele solo wordt er gespeeld. Het gaat om Adele en dat is ook volledig terecht. Net voor het concert verschijnt de regenboog aan de horizon. Wellicht een teken dat het een kleurrijk concert wordt? Het antwoord is ja. Adele komt op door omhoog te komen uit een van de looppaden die gevormd zijn voor het podium en het nummer Hello zingend. Hierna zullen nog vele bekende nummers volgen zoals Easo on Me, Turning Tables, Take it All, I Drink Wine, Water Under The Bridge, Sent My Love (To Your New Lover), Oh My God, Don’t you Remember, One and Only, Rumour Has It, Skyfall, Hometown Glory, Love in The Dark, When We Were Young, Set Fire In The Rain (Tijdens dit nummer regent het ook even), Someone Like You, Hold On, Rolling In The Deep, Love is A Game en als afsluiter Cry Your Heart Out. Adele bedankt het publiek welgemeend en is dan ook direct weg en er volgt ook een geen toegift meer.

Maar laat ik even stilstaan bij Adele. Ze staat te zingen met een dijk van een stem en heeft geen enkele uitglijder. Alles is perfect en niet op de laatste plaats Adele zelf die in een schitterende jurk gekleed gaat maar daaronder gewoon op blote voeten loopt. Vanaf het begin maakt ze perfect contact met het publiek en je hebt snel het gevoel dat ze voor jou persoonlijk staat op te treden. Ze praat veel op een gezellige en onderhoudende manier waarbij je dan ook de Adele ziet die ze altijd is geweest: een heel gewoon Engels meisje en zo praat ze ook wat vaak hilarisch is, ze verloochend haar afkomst niet. Mooi is ook te zien dat ze tegen het einde ook haar emoties en tranen laat zien. Alles komt voorbij van Stoomfonteinen tot vuurshows, grote confettiknallen en ook worden er papiertjes met daarop haar jeugdfoto’s over het publiek uitgestrooid. Ook haalt ze tijdens het concert iemand uit het publiek om gezellig op het podium een praatje mee te maken en is er zelfs iemand op de tribunes die een envelop onder haar stoel heeft met een handgeschreven brief en een klein geldbedrag en schiet ze met een grote mitrailleur t-shirt in het publiek. Het concert wordt afgesloten met een grote vuurwerkshow maar het grootste vuurwerk was Adele zelf.

Samenvattend en concluderend kan ik alleen maar concluderen dat Adele alle gangbare wetten van concerten heeft verandert. Alles is tot in het kleinste detail perfect verzorgd tot aan de Bayerische bierpul met daarop de tekst Adele München. Ze gaat niet op tournee, nee ze laat de mensen naar zich toe komen en de hele venue is ook van een andere en grotere orde. Wij stonden op 10 meter van het podium en de kaarten waren niet goedkoop maar concluderend kan ik alleen maar zeggen dat het iedere cent waard is. Ik heb Adele ook in haar beginjaren gezien en wat een transformatie heeft ze doorgemaakt. Ze is een echte memorabele artieste geworden vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Barbara Streisand. Als je de kans hebt en je kunt nog kaarten krijgen: er zijn nog optredens op 30 en 31 augustus.

FOTOGRAFIE: Paul van Haeff

1 2
 foto Adele - 24/08 - Messe München  foto Adele - 24/08 - Messe München  foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München Adele foto Adele - 24/08 - Messe München

1 2

BAMBIE THUG - CROWN THE WITCH TOUR - 06/09 - MELKWEGBambie Thug trad op in de Melkweg met een energieke en goed uitgedachte show,...

ZUIDERPARK LIVE: PINK PROJECT - 24/08 -... Al ruim een kwart eeuw weet Pink Project the Band de muzikale nalatenschap...