VERSLAG: Ten Years After - 15/09 - Poppodium Cpunt

VERSLAG: Karst Jaarsma

Ten Years After

Eerder deze zomer verscheen voor het eerste het complete Woodstock concert van Ten Years After. Plotsklaps werd de band wereldberoemd met het nummer ‘Going Home’. Nu valt te horen dat dit verre van het beste optreden van de band was. Er waren problemen vanwege de vele regen en nummers moesten opnieuw opgestart worden. Hit ‘Going Home’ werd voor de film zelfs gedeeltelijk opnieuw van geluid voorzien.

Toch zorgt het optreden ervoor dat de nog levende twee bandleden van Ten Years After prima zalen weten te vullen. Ook volkomen terecht met zo’n breed oeuvre aan bluesrock. In Cpunt te Hoofddorp laten de 78-jarige mannen horen de blues en rock ’n roll nog prima in de vingers te hebben. Niet in de minste plaats dankzij 41-jarige frontman Marcus Bonfanti.

Marcus speelt nu tien jaar met Ten Years After en heeft duidelijk zijn plek gevonden. Een goede rock ’n roll stem die soms net wat te veel schreeuwt maar waardig verder gaat waar vroeger Alvin Lee de band leidde. Het optreden staat gelijk als een huis met ‘One Of These Days’. De knallende blues gaat halverwege over naar psychedelica met een swingende mondharmonica solo van Marcus.

Het blijkt het recept voor 1.5 uur heerlijke rock ’n roll. De oudere mannen leggen een heerlijk ritme dat soms loom, soms lekker swingt en soms psychedelisch is. Marcus zingt een refrein, gooit er een solo overheen en zoekt dan één van de leden op die ruimte krijgt voor de bas- of orgelsolo. Dat levert heerlijke liedjes op. ‘Hear Me Calling’ heeft een fantastische orgel, ‘I’d Love To Change The World’ zet goed de vocals van Marcus in de spotlight en afsluitende ‘Choo Choo Mama’ is een swingend hoogtepunt.

Specifiek mooi is de rust die uitgaat van een akoestisch blok van drie liedjes. Hier toont Ten Years After zich een meer veelzijdige band. Het houdt de aandacht goed vast. De keyboardspeler pakt mooi de hoofdrol in het door Big Bill Broonzie geïnspireerde ‘Don’t Want You Woman’.

Ten Years After klinkt vanavond zonder twijfel beter als die beroemde avond op Woodstock. Hier staat een band met een rijke geschiedenis die gewoon een gezellige avond rock ’n roll presenteert.

BOOGIE MONSTER - 13/09 - BURGERWEESHUISBoogie Monster release party van hun nieuwe plaat Goosebumps werd een fijne...

THE PLOT IN YOU - 12/09 - 013 Het heeft zes jaar geduurd voor The Plot In You weer in Nederland was....