VERSLAG: Heilung - 21/09 - Afas Live

Podiuminfo was aanwezig bij Heilung in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Heilung - 21/09 - Afas Live foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Heilung - 21/09 - Afas Live

Na twee uitverkochte concerten in 013 en en show op Lowlands vorig jaar is Heilung terug voor een maatje groter in de Afas Live. Het Nederlandse publiek heeft duidelijk nog niet genoeg, want ook hier vlogen de kaartjes als warme broodjes over de toonbank.

Mogelijk heeft dat ook te maken met meer dan prima voorprogramma Zeal & Ardor. Deze band verkocht zelf immers twee jaar geleden nog de Melkweg Max uit. Het recept van Zeal & Ardor is nog steeds hetzelfde: een explosieve mix van zwarte spirituele muziek en metal. Het publiek is duidelijk tevreden dat het op tijd naar de Afas Live is gekomen. Plotseling stopt Zeal & Ardor midden in het een-na-laatste nummer omdat er iemand in het publiek onwel is geworden. Zanger Manuel Gagneux reageert zeer adequaat en laat weten dat er veel belangrijkere dingen zijn dan hun optreden. Na een korte pauze is er gelukkig nog tijd voor de industrial knaller ‘Clawing Out’. Een heerlijke uitsmijter.

Het contrast met het begin van het optreden van Heilung kan haast niet groter. Met vogelgeluiden op de achtergrond, wordt het podium ingewijd met wierook in een uitgebreid ritueel. Heilung bestaat uit drie kernleden, aangevuld met een aantal percussionisten en zangers. Daarnaast zijn er meer dan tien ‘krijgers’ op het podium die voor extra visueel spektakel zorgen. De muziek wordt als het ware uitgebeeld. Heilung omschrijft zichzelf als 'amplified history'. Ze putten inspiratie uit de middeleeuwse geschiedenis van de Noord-Europese volkeren, zoals de Germanen en Vikingen. Ze gebruiken ook instrumenten uit deze vervlogen tijden. Zoals de naam al doet vermoeden, draait het bij Heilung om de helende kracht van muziek. Met een combinatie van percussie, keelzang en de etherische stem van Maria Franz wordt het publiek langzaam maar zeker in een trance gebracht.

Het is bijzonder mee te maken hoe Heilung de oermens in een groot deel van de AFAS Live weet op te wekken met hun elementaire folk. Mensen zijn zo in het moment dat ik op een gegeven moment word aangesproken waarom ik zo veel met mijn telefoon bezig ben. Tja, een concertrecensie schrijft zichzelf niet. Zo maak ik bijvoorbeeld een aantekening over de scène waarin een vrouwelijke krijger door frontman Kai Uwe Faust wordt vastgebonden, om vervolgens te worden bevrijd door de op een troon zittende Maria Franz. Een indrukwekkend beeld dat de hypnotiserende muziek zeker krachtiger maakt.

Langzaam maar zeker bouwt de spanning zich op naar een climax. Het vuur wordt letterlijk opgestookt met Elddansurin. Een van de krijgers voert hierbij een dans op met een brandend gewei. En dan is het tijd voor Hamrer Hippyer, waarbij echt alle remmen losgaan – zowel bij Heilung als bij het Amsterdamse publiek. Euforisch wordt er gedanst en meegeklapt; Na een laatste keelzang-brul van Kai Uwe fluistert hij Amsterdam nog een 'Dankuwel' toe.

Voor een buitenstaander lijkt een Heilung-concert wellicht bizar of zelfs occult, maar iedereen in de AFAS Live heeft een bijzondere en reinigende ervaring ondergaan. Een concert van Heilung is een trip waarbij je instapt en twee uur later als een ander mens naar buiten komt. Met de geur van wierook en een afsluitend ritueel wordt de trance langzaam verbroken. Het Amsterdamse publiek reageert met wolvengehuil, een kleine echo van de oerkracht die tijdens de show in hen is ontwaakt.

FOTOGRAFIE: Serge Hasperhoven

Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live Heilung foto Heilung - 21/09 - Afas Live  foto Heilung - 21/09 - Afas Live Zeal & Ardor foto Heilung - 21/09 - Afas Live Zeal & Ardor foto Heilung - 21/09 - Afas Live Zeal & Ardor foto Heilung - 21/09 - Afas Live

BARRELHOUSE - 22/09 - LUXOR LIVE Aan al het goede komt een einde en, na 50 jaar, ook aan de nederlandse band...