VERSLAG: neighbours burning neighbours / Texoprint / Tramhaus - 02/10 - Paradiso

VERSLAG: Juliën L Ortye

Tramhaus

‘Rotterdam, make it happen!’ En onder het mom: practice what you preach, kun je dát wel aan Tramhaus toevertrouwen. De punkers uit de Maasstad, met zanger Lucas Jansen als hyperactief en over-het-podium-hupsend middelpunt, besloten pas zo’n drie jaar geleden samen te komen om muziek te maken, en staan nu - anderhalve week na de release van hun debuutplaat - doodleuk in een (bijna) uitverkocht Paradiso.

In de grote zaal, welteverstaan. De hype is real, zullen we maar zeggen. Ook niet zo gek, gezien de band na iedere liveshow - van Eurosonic via Best Kept Secret naar Into The Great Wide Open - door de aanwezige pers de hemel in geprezen werd. En afgaande op vanavond is dat ook niet meer dan terecht. Hoewel… Hier en daar zit er wel een smetje op de avond, maar daarover later meer.

Eerst het zoet, want wat staan er een boel goede liedjes op The First Exit. En, nog wel belangrijker, dat ze live veelal nóg beter werken. De intensiteit in combinatie met een bomvolle zaal, waarin bij de openingstrack al voorzichtig een eerste pitje wordt gebouwd, blijkt een heerlijke combinatie. Afgaande op de BKS-show - waarbij ze overigens voor een nog veel groter publiek stonden - is dat geen verrassing, maar het is altijd maar de vraag hoe een festivalshow tegenover een clubshow werkt. Bij Tramhaus zit dat echter wel snor.

‘Once Again’, de jongste single ‘Ffleur Hari’ en het geweldige ‘Beech’, het zijn stuk voor stuk voltreffers waarmee de Rotterdammers de zaal omver blazen. Wat wel opvalt, is dat het op dit moment nog niet allemaal regelrechte klappers zijn. En da’s ook niet zo gek voor een band die pas ruim drie jaar bestaat en nu al in de uitverkochte poptempel staat: je kan niet altijd zes gooien. In combinatie met het feit dat het qua geluid hier en daar ook nog wel eens te wensen overlaat, zeker omdat zanger Lucas soms niet echt lekker te verstaan is, kleeft er wel een klein smetje aan deze ‘albumreleaseshow’ (zoals hij het zelf noemt), maar in alle eerlijkheid: wie maalt daarom, als de crowdsurfers na een kwartier al het podium opklimmen, en er louter gas wordt gegeven? De zegetocht van Tramhaus gaat vrolijk verder.

MELANIE MARTINEZ - 01/10 - ZIGGO DOMEWaar ze een aantal jaren terug nog optrad in de Melkweg verovert ze nu een...

B.I - 02/10 - 013 B.I, een Koreaanse rapper gaf een exclusieve solo show in Tilburg. Bekijk nu...