VERSLAG: Robin de Vries
Dave Chappelle & Killer Mike - 6/12 - Ahoy (RTM-Stage)
Het is tegenwoordig moeilijk ontkomen aan één van de grootste komieken van de 21ste eeuw. Dave Chappelle heeft een paar jaar rustig aan gedaan, maar is ondertussen ook alweer 8 jaar niet meer weg te slaan uit de comedyclubs, theaters en in het bijzonder de huiskamers. Een megadeal met Netflix heeft een absolute wereldster gemaakt van de man die op 6 december in de RTM Stage van Ahoy staat.
Chappelle staat er vanavond niet alleen voor. Hij deelt de headline met rapper Killer Mike. Een combinatie die niet helemaal uit de lucht komt vallen, en zijn oorsprong kent in een samenwerking voor Killer Mike's video van ‘RUN’ uit 2022, die opende met een monoloog van de komiek. Daarnaast is Chappelle's huis DJ Trauma aangewezen om de hele avond aan elkaar te draaien, en zijn bovendien Cypha Sounds en Michelle Wolf mee om de avond te openen.
Cypha trapt af met een wisselvallige set, die zich vooral focust op het feit dat hij beroemd is in New York, hij het leuk vond om vieze foto’s te airdroppen tijdens Covid, en een lichte frustratie dat we hem vrij lauwtjes ontvangen.
Michelle Wolf doet het wat dat betreft een stuk beter. Na een opening over het leven met een baby terwijl je op tournee bent, heeft ze een uitstekend verhaal over het schrijven van de grappen voor Kim Kardashian’s ‘Roast of Tom Brady’ waarmee ze Kanye West boos heeft gekregen. Zo zet zij een leuke en complete set neer die ons goed warm maakt voor de twee hoofdgerechten.
Slechts vier maanden terug stond viervoudig Grammy winnaar Killer Mike nog in Paradiso, en vrijwel meteen wordt duidelijk dat we vanavond een ingekorte verse van die schitterende avond in Amsterdam te zien krijgen. Ondergetekende valt dus weer eens met z'n neus in de boter, want ook in een theater opstelling zijn Mike en zijn Mighty Midnight Revival koor weer fantastisch in vorm. Desondanks is het niet te ontkennen dat ook dit optreden voelt als het voorprogramma. Niet in de laatste plaats omdat dit zoals benoemd een ingekorte versie is van Mike’s solo tour, maar vooral door wie ná hem aan de beurt is.
Vanaf zijn eerste stappen op het podium is de zaal van Dave Chappelle. De Mark Twain prijs winnaar manoeuvreert soepel tussen zijn eigen fouten en het Amerikaanse politieke landschap door, in een met lachsalvo’s gevuld openingsmonoloog. De controverse na zijn met Transgender grappen overladen special ‘The Closer’ kon weleens in het niet vallen bij de toekomst met Trump als president, en hij vraagt zich hardop af of de Transgender community hem misschien juist nodig gaat hebben.
Hoogtepunt is zijn kijk op de zaak rond Sean ‘Diddy’ Combs. Het komt voor Dave nu wel heel dichtbij, waar door hij zichzelf in de spiegel aan kijkt en wil weten waarom hij niet uitgenodigd werd. De hilarische conclusie is dat het niet zozeer is dat hij niet knap genoeg is, maar dat er wel een behoorlijke “snitch-energy” van zijn gezicht straalt. Zogenaamd masturberend loopt hij door zijn fictieve ‘freak-off’ en werpt afkeurende blikken op zijn mede-freaks.
Chappelle weet precies wanneer we even op adem moeten komen en wanneer het tijd is om weer een nieuwe sigaret op te steken. Zoals vertrouw in zijn materiaal kan hij zijn publiek minutenlang ademloos laten luisteren naar zijn kritiek op de maatschappij, om je uiteindelijk totaal op het verkeerde been te zetten bij de clou.
Hij laat zijn barmhartigheid zien met een verhaal over het werk dat hij heeft gedaan met de daklozen in San Francisco, maar laat ze vervolgens wel opdraven voor een uitvoering van Michael Jackson’s Thriller dans.
Of hoe hij hier in Nederland al snel door heeft dat Moslims verschrikkelijk behandelt worden. Dus neemt hij, om hem op te beuren, een Palestijnse vriend mee naar het Anne Frank huis in Amsterdam.
Hij schuwt geen onderwerp, en of hij nu zijn schoenen zit te veteren met de microfoon tussen zijn knieën of weer eens een rondje loopt, het zelfvertrouwen spat van het podium, en hij laat geen moment onbenut.
Echt serieus wordt hij wanneer het gaat over zijn laatste advies. Als je het niet zeker weet, ga dan ook niet gokken. We leven in een tijdperk waarin alles wordt verdraaid. Het is een rode draad die je terug vindt in elke special sinds 2016, en waar hij ook vanavond weer de nadruk op legt. Maar of het nu gaat over de veel te jong gestorven Nipsey Hussle of Charlie Bennett, de komiek laat de humor altijd de boventoon voeren, en levert een show af die ontzettend gepolijst voelt, en het niet aan de indruk laat onttrekken dat er een nieuwe special aan zit te komen voor zijn favoriete streamingsdienst.
YOUNG GUN SILVER FOX - 08/12 - HEDONYoung Gun Silver Fox trapt af met 'WInners' gevolgd door 'Kids' en dan weet...
CONGRES: AI EN DE MUZIEKINDUSTRIE In het Muziekgebouw aan ‘t IJ, vlakbij Amsterdam CS, organiseren BumaStemra,...