VERSLAG: Robin de Vries
Blu & Exile, Fashawn, Apollo Brown & Friends
Op 12 december staan op de tweede stage van Patronaat maar liefst zes zwaargewichten uit de de Underground Hiphop scene. Het is een lijst namen die niet zouden misstaan op de bovenste rij van de betere festivals, maar vanaf het moment dat de deur open gaat is het duidelijk dat dít de perfecte locatie is voor Blu & Exile, Apollo Brown, Fashawn, Skyzoo en Rapper Big Pooh.
In de uitverkochte zaal is het duidelijk dat er niet één uitgesproken favoriet op het programma staat. Misschien staan Blu & Exile nét even wat groter op de poster, over de hele avond is het duidelijk dat de opstelling vooraan bij het podium bij elke artiest licht varieert, en elke rapper kan er op vertrouwen dat er telkens een ander deel van het publiek de teksten mee kan rappen wanneer daar om gevraagd wordt.
Zo beginnen we de avond met een instrumentale set van Apollo Brown, waar voor elke bezoeker wel een versie van zijn persoonlijke favoriet tussen lijkt te zitten. En aangezien zowel Big Pooh als Skyzoo de luxe hebben dat Apollo Brown een substantieel deel van hun teksten van muziek heeft voorzien, mag hij ze één voor één uitnodigen en staat de ondertussen vrij legendarische producer de hele eerste helft van de show achter de draaitafels.
Het geeft, mede dankzij het feit dat niemand per ongeluk in het publiek terecht gekomen is, en er driehonderdvijftig liefhebbers aanwezig zijn, meteen een schitterende ouderwetse hiphop sfeer. Het zorgt er ook voor dat de rappers stuk voor stuk vol vertrouwen precies dát kunnen doen waar ze zo goed in zijn.
Het is dan ook lastig om een exact hoogtepunt te vinden. Als hele goede rappers als Big Pooh en Skyzoo de luxe hebben dat ze bij Apollo Brown mogen shoppen, is het bijna ingewikkeld om sléchte muziek te maken. Dus kunnen ze met een gerust hart bij de merchandise tafel gaan staan, wanneer Fashawn aan de beurt is, en Exile achter de draaitafels gaat staan.
‘Boy Meets World’, het debuutalbum van Fashawn, geproduceerd door Exile, is één van de beste debuutalbums van de laatste 30 jaar, en drukt dan ook zijn stempel op het optreden. Maar de rapper uit Fresno, Californië, kan ook teren op werk met The Alchemist. Er zijn een aantal zekerheden in het leven, en het feit dat een Alchemist beat een zaal los kan laten gaan, is er eentje van. Hij geeft ons ook nog een rondje langs zijn favoriete Westcoast klassiekers en zijn versie daarvan en trakteert ons uiteraard ook op ‘Samsonite Man’. Als afsluiter van ‘F’ z’n set krijgt Exile even de gelegenheid een vroegtijdige ereronde te doen, door even los te gaan op zijn drumcomputer, en mogen wij heel even op adem komen.
Maar na een korte intermezzo staat Exile dit keer aan de zijde van Blu, waarmee hij die andere klassieker, ‘Below The Heavens’ maakte. En hoewel de avond vanaf dit moment aan intensiteit inboet, is dat het resultaat van het feit dat de stijl van deze combinatie een stuk rustiger is. Maar Blu heeft zijn plaats als headliner afgedwongen door zijn talent als verhalenverteller, en ook vanavond wordt dat bewezen met onder andere ‘First Things First’ en ‘So(ul) Amazing’. Bovendien hebben ze een nieuw album, ‘Love (the) Ominous World’, waar toch enigszins met de trend van het oudere werk wordt gebroken, en nadat de klassiekers (en Fashawn nog een keer) voorbij gekomen zijn, de toon een stuk harder wordt.
Met onder andere ‘Love is Blu’ krijgen we een nieuw geluid te horen, wat nog eens duidelijker wordt wanneer ‘The Ominous World’ als afsluiter wordt gebruikt, en we de niet mis te verstane boodschap “Throw your hands up when the world ends” krijgen. Een track met een boodschap die duidelijk resoneert met het publiek, waardoor het nog een laatste keer los gaat in de Patronaat, waarna we allemaal vriendelijk handen schudden met de legendes die zojuist op het podium hebben gestaan, en ‘per ongeluk’ een absolute klassieker van een avond hebben meegemaakt.
THE VICES - 13/12 - TIVOLIVREDENBURGDe Groningse The Vices zette een uitverkochte Ronda - TivoliVredenburg op hun...
THE DUTCH QUEEN TRIBUTE - 12/12 - METROPOOL ENSCHEDE Killer Queen is 50 jaar geworden en dat moet gevierd worden, en laat dat maar...