VERSLAG:
Paramore - 8/12 - 013
Één van de laatste bands die nog echt succes genoot met MySpace als directe aanleiding was Paramore. Enkele jaren geleden kwam Paramore bovendrijven dankzij een buzz die ontstond middels de eerder genoemde profielpagina. Het mainstreamsucces laat ook niet meer lang op zich wachten, met een single op de airplaylijst van 3FM en een uitverkocht concert in 013, Tilburg.
Voordat de fans kunnen genieten van Paramore, moeten ze eerst nog de Britse band You Me At Six uitzitten. Voor de meeste bezoekers geen probleem, want de toegankelijke poppunk is een goede opwarmer voor het hierna volgende optreden. Als een soort hardere variant van Busted en McFly slaagt You Me At Six er goed in om het veelal jeugdige publiek te vermaken. Dat de zang van Josh Franceschi snel gaat vervelen, ontgaat veel jonge en ongetrainde oortjes nog. Struikelblok blijkt de Lady Gaga-cover ‘Pokerface’. Het liedje blijft goed overeind, maar You Me At Six zelf maakt hier een uitglijer. Het lijkt zo makkelijk, een covertje spelen van een Top 40-hit. Niet voor iedereen dus.
In een mooi opgezet, theaterachtig decor verwelkomen de leden van Paramore niet veel later hun fans. Veel gegil is er vooral voor frontvrouw Hayley Williams. Hoewel de zangeres vooral bekend staat om haar knalrode of –oranje haar, is Williams vanavond ‘gewoon’ blond. Ook weinig andere franje aan haar lijf dit keer; net als de overige bandleden is ze gehuld in een zwart t-shirtje en dito jeans. Het lijkt een statement; we willen geen gimmickbandje zijn, maar serieus genomen worden als muzikanten. De grote vraag is: lukt dat?
Op het muzikale vakmanschap van Paramore is weinig aan te merken. Het klinkt strak en gebalanceerd en het geluid in de grote zaal van 013 is vanavond erg goed. Maar hoe zit het met de zangkwaliteiten van Hayley Williams? Parallellen met Avril Lavigne en Evanescence liggen tenslotte erg voor de hand, en daar schortte het in vocaal opzicht erg aan tijdens diens eerste optredens in Nederland. Williams weet Lavigne en Lee zeer zeker te overtreffen qua techniek, al is de Paramore-zangeres ook geen bovengemiddelde vocaliste. Dat maakt ze dan weer goed met een enorm energieke performance en een vriendelijke podiumuitstraling.
Dat de liedjes na een uur wel wat veel op elkaar gaan lijken, is niet direct storend gezien de lekkere sound die Paramore neerzet. Het akoestische intermezzo aan het begin van de toegift heeft echter weinig muzikale meerwaarde. Het ligt Williams ook niet zo en ze doet er verstandig aan het publiek een groot deel van haar vocalen voor diens rekening te laten nemen. Het plaatje bij Paramore klopt helemaal; leuke zangeres, technisch goede band, lekker eigentijds geluid. Nu nog wat schaven aan de vocalen en aan de arrangementen en Paramore is klaar om de wereld over te nemen.
FOTOGRAFIE: Roy Maas
ALICE COOPER - 8/12 - RODAHALAls je je afvraagt waar een figuur als Marilyn Manson zijn inspiratie vandaan...
THE MARS VOLTA - 7/12 - 013 The Mars Volta zijn grote jongens in muziekland. Geen wonder dat hun optreden...